Gå till innehåll

Vännäs-medlemmar


Michael Jonsson

Rekommendera Poster

Tillbaka från fjällen nu @Michael Jonsson, otroligt härligt.

@Marcus är det någon från Umeå-kretsen som kan vara med? Vem tar på sig att marknadsför detta Marcus? Länsförbundet kan nog ta det då det ligger inom ramen för Verksamhetsplanen, men jag behöver veta för att förankra utgifter då det inte finns några summor budgeterade i förväg (men pengar finns).

Vilka tider handlar det om Michael, har du bestämt nåt med Vuxenskolan (var det visst?)?
Hoppsan, nu ser jag: kl. 18.30.

Visst vore det bra med en gäst/tema?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-17 på 15:55, Michael Jonsson säger:

Ja, det finns några framgångsrika ekobönder i Vännäs. Jag kom dock på att maj kan vara en svår månad att få en bonde att gå från vårbruket, men vi kan ju kolla läget.
Det finns tid att spåna fram "gästtalare". 
Det viktiga är att mejla och informera berörda medlemmar i god tid om ett möte den 23.e. det går att komplettera med information senare.

Medlemsutskick ska ut snart, tar med detta. Men det når bara de som anmält e-postadress. Bra med marknadsföring i sociala medier också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-17 på 15:45, Michael Jonsson säger:

Självklart så träffen marknadsföras.

Men det känns onödigt att sätta en etikett på mötet. Låt folket komma, och se om det utkristalliseras något konkret intresse som skapar fortsatt engagemang.
Lår det bara bli en - lär känna varandraträff -  och ta tillvara på det intresse som finns kring de frågor som dyker upp..

Ja @Michael Jonsson.... min erfarenhet är att folk inte går på sådana träffar, att det behövs mer som lockar. Vad tycker du @Marcus?

Michael du skrev också att någon från kommunen skulle kunna komma och informera om natur/miljö. Känner vi till någon bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet er att det kan vara bra att ha ett tydligt mål / tema eller något "dragplåster" för att mobilisera folk.

förresten så kommer Susanne Hoffman, Styrelsesuppleang komma till mötet den 23 maj.

Vi kan hjälpa till med marknadsföreningen. har precis skickat följande info till våran utskicksansvarig: "Medlemsträff i Vännäs 23 Maj kl. 18.30 på Vuxenskolan, ett förutsättningslöst möte för att sondera intresset och kompetensen hos medlemmarna"

Redigerad av Marcus
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet er att det kan vara bra att ha ett tydligt mål / tema eller något "dragplåster" för att mobilisera folk. om någon från kommunen kan berätta lite, så kan det vara bra, tycker jag.

förresten så kommer Susanne Hoffman, Styrelsesuppleang komma till mötet den 23 maj.

kom gärna med mer detaljer som ska spridas. ska vi skapa ett event på facebook? + inlägg på kretsens hemsida?

Redigerad av Marcus
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bokat lokal på Vuxenskolan 18:30 den 23.e maj.

Jag tänker skriva i ett par facebokgrupper för Vännäs om den kommande träffen för att folk ska hinna planera. 

I inlägget tänker jag även lägga lägga ut mejladressen till Owen så att folk som är osäkra på om deras mejl finns, ska kunna komma med i länets mejllista.

Steg två är ett facebookevent när vi har bokat någon föreläsare av något slag. Samt info via de vanliga kanalerna på sociala medier.

All anmälan ska ske till vuxenskolan - då sker automatiskt uppdatering om det sker några förändringar typ byte av lokal osv via sms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är följande publicerat på några facebooksidor i Vännäs
 

Hej där.
Naturskyddsföreningen i Umeå med omnejd vill lära känna dig.
Och du kanske vill lära känna Naturskyddsföreningen lite bättre?
Är du medlem eller vill bli så kommer Naturskyddsföreningen att bjuda in till en träff den 23 maj 18:30 på Vuxenskolan (precis, där bredvid Swedbank)
Det blir en informellt träff bara för att lära känna andra medlemmar.
Det finns 3-400 medlemmar i och kring Vännäs, men majoriteten är nog tysta medlemmar.
Finns det frågor du som medlem tycker borde komma fram i kommunen så blir det här ett gyllene tillfälle att lyfta frågan. Är du nyfiken på vilka fler som är medlemmar? Det är jag också, kom och kika och fika.
Minst en representant från styrelsen närvarar, och länets föreningsutvecklare deltar samt förhoppningsvis någon från Länsförbundet.
 
Du behöver inte vara orolig för att "tvingas" in i någon styrelse eller få något uppdrag av något slag.
Men tanken med mötet är att väcka intresse för lokala frågor, och du kanske känner att det vore skoj.
 
Vår föreningsutvecklare jobbar nu med att leta fram e-postadresser via medlemsregistret, men det är ganska krångligt att leta bland postadresser. Tanken är att berörda medlemmar ska få ett utskick så småningom, men är du osäker på att du har en aktuell e-post angivet så kan du nå föreningsutvecklaren via den här sidan-
 
Längst ner på sidan finns en - kontakta oss - knapp. Tryck på den och skriv ett mejl. märk med Vännäs-möte
 
Anmälan kommer att ske till Vuxenskolan - mer info kommer - det underlättar om alla anmäler sig dit. Blir vi många på mötet så behöver vi byta lokal, och då sker uppdaterad information via Vuxenskolans sms-utskick
 
Så fundera på vad du tycker är viktigt, är det någon du vill lyssna på? Vill du att det kommer föreläsare i något särskilt ämne? Vill du upptäcka närmiljön med andra naturintresserade? Du står för förslagen, föreningen försöker finna en lösning.
 
Väl mött.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Michael Jonsson säger:

hittar ingen mejladress till Owen som jag kan lägga med i facebookinläggen.

Ursäkta sent svar @Michael Jonsson, bra jobbat. bäst är att använda mejlet till kansliet, som jag använder som "mitt" under min anställning: kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Det mejlet finns också på hemsidan.

Vill du hellre använda en personlig mejladress kan du använda owen.laws@naturskyddsforeningen.se 

Bägge adresserna kollar jag samtidigt, kontinuerligt.

I facebookinlägg kan du tagga mig @owenlaws1 (eller skicka via messenger till mig), om det inte går att tagga länsförbundet @naturskyddsforeningenivasterbotten 
Länsförbundet har inte något konto på Instagram.

Redigerad av Owen Laws
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Michael Jonsson säger:

Steg två är ett facebookevent när vi har bokat någon föreläsare av något slag. Samt info via de vanliga kanalerna på sociala medier.

All anmälan ska ske till vuxenskolan - då sker automatiskt uppdatering om det sker några förändringar typ byte av lokal osv via sms.

Noterat. Länka här om det är något som går att dela eller lajka. Du kan lägga till mejladressen till kansliet (eller mig), se tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Michael Jonsson säger:

Nu är följande publicerat på några facebooksidor i Vännäs
 

Hej där.
Naturskyddsföreningen i Umeå med omnejd vill lära känna dig.
Och du kanske vill lära känna Naturskyddsföreningen lite bättre?
Är du medlem eller vill bli så kommer Naturskyddsföreningen att bjuda in till en träff den 23 maj 18:30 på Vuxenskolan (precis, där bredvid Swedbank)
Det blir en informellt träff bara för att lära känna andra medlemmar.
Det finns 3-400 medlemmar i och kring Vännäs, men majoriteten är nog tysta medlemmar.
Finns det frågor du som medlem tycker borde komma fram i kommunen så blir det här ett gyllene tillfälle att lyfta frågan. Är du nyfiken på vilka fler som är medlemmar? Det är jag också, kom och kika och fika.
Minst en representant från styrelsen närvarar, och länets föreningsutvecklare deltar samt förhoppningsvis någon från Länsförbundet.
 
Du behöver inte vara orolig för att "tvingas" in i någon styrelse eller få något uppdrag av något slag.
Men tanken med mötet är att väcka intresse för lokala frågor, och du kanske känner att det vore skoj.
 
Vår föreningsutvecklare jobbar nu med att leta fram e-postadresser via medlemsregistret, men det är ganska krångligt att leta bland postadresser. Tanken är att berörda medlemmar ska få ett utskick så småningom, men är du osäker på att du har en aktuell e-post angivet så kan du nå föreningsutvecklaren via den här sidan-
 
Längst ner på sidan finns en - kontakta oss - knapp. Tryck på den och skriv ett mejl. märk med Vännäs-möte
 
Anmälan kommer att ske till Vuxenskolan - mer info kommer - det underlättar om alla anmäler sig dit. Blir vi många på mötet så behöver vi byta lokal, och då sker uppdaterad information via Vuxenskolans sms-utskick
 
Så fundera på vad du tycker är viktigt, är det någon du vill lyssna på? Vill du att det kommer föreläsare i något särskilt ämne? Vill du upptäcka närmiljön med andra naturintresserade? Du står för förslagen, föreningen försöker finna en lösning.
 
Väl mött.

Klockrent, jättebra text @Michael Jonsson. (min tjänst heter verksamhetsutvecklare, kan du gärna skriva i fortsättningen) @Marcus jag pratade med @emeliearkad och hon tycker att länsförbundet kan bekosta sponsring. Styrelsemöte antingen nu på måndag eller 5/5, men beslut kan tas innan. Jag kan fixa betala och skicka räkning.

En fråga är om vi ska skicka brevledes till de medlemmar som inte har epost? Vad tycker ni?

Har ni koll på vilka medlemmar som tillhör Vännäs? Postnummerområden går ofta över kommungränser. Jag kan ta fram en lista ur Rutger och göra en första gallring, och stämma av med er, men då måste det ske antingen väldigt ospecifikt (bara postnummer, inga personuppgifter) eller  här i forumet i ett stängt forum, eller telefonledes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, det är inte så viktigt. Säger samma sak. Bara info.

Bra med Malin.

@Michael Jonsson kan du skriva utkast till text för Facebookevenemang och lägga in här?

Det borde stå en sluttid också, och adress för de som inte vet var Vuxenskolan ligger (som jag).

@Marcus evenemanget borde ligga på Umeåkretsens facebooksida förstås. Och ni har Instagram också, vilket innebär att sponsrade inlägg visas också på Instagram med länk till instagramkontot. Jag är redaktör på Umeåsidan så jag kan sponsra en delning, men för att betala själv måste jag koppla till mitt Business Manager-konto. Då går det ut en avisering till sidan som förmodligen måste godkännas av en administratör (dig eller Kalle).

1. Ska jag göra det?

2. Vad bör den geografiska spridningen vara på sponsringen? Umeå kommun med samtliga angränsande kommuner? Umeå kommun + Nordmaling + Vännäs + Bjurholm + Vindeln? Nåt annat?

(Jag har hört/förstått att man ska vänta lite innan man börjar sponsra, så inlägget hinner få lite organisk spridning. Osäkert exakt varför, men har hört det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna sponsra eventet @Owen Laws. förstår jag rätt att du lägger upp eventet på våran sida? eller ska jag lägga upp det? vilken text isåfall? den som Michael skickade 2019-04-25 kl 17:41?

den geografiska spridningen får ni som ordna eventet avgöra. spontant skulle jag tänka att fokus borde riktas på vännäs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 

Som gammal SNF:are (bl.a. kretsordf i Karlstad, projektledare Värmland, riksstyrelseledamot o riksvalberedare) och Vännäsbo sedan 12 år, blir jag jätteglad att höra att föreningen är på gång i Vännäs. 

Tyvärr är jag för överlastad nu, för att engagera mig aktivt. Men skulle ni vilja ordna en utflykt till naturreservatet Orrböle för att se på orkidéer etc, så kan min sambo Jonas och jag gärna guida er. Vi bor precis vid reservatet och håller en del guidningar där.

Vänliga hälsningar Emma 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

För att använda forumet måste du godkänna våra Användarregler och Integritetspolicy